Ügyfélkapun keresztül elintézni egy hivatalos ügyet jó dolog, hiszen nem kell időpontot kérni, sorban állni, alkoholszagú biztonsági őrtől sorszámot kérni, hanem pár kattintás után elégedetten hátra dőlhet az ember. Azonban olyan módosítást szeretettem volna végrehajtani, amire a rendszerben nincs egyértelmű lehetőség. Szerencsére létezik a telefonos segítség, így rövid zenehallgatás után megosztottam a gondot az ott dolgozó munkatárssal.
A problémát meghallván sikerült elbizonytalanítanom az illetőt, de türelemmel megvártam, míg megkérdez valakit. Aztán egy másik ügyintézőhöz kapcsoltak és kezdtem az egészet előröl. Végül abban maradtunk, hogy az általam kért módosítást a NAV-nál tudom kérni, fáradjak be egy ügyfélszolgálathoz. Másnap már nyitáskor ott voltam, naivan azt gondoltam, hogy egy óra alatt tuti elintézem, és a probléma letudva. Az ügyfélszolgálatos emberkének elmondtam jövetelem célját, és miután igazoltam magam, eltűnt a számítógép monitora mögött. Pár perc kutakodás után, szemöldökét összehúzva próbálta megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Vagyis azt, ha lenne az ügyfélszolgálaton internet, akkor a kérésemet rövid idő után tudná teljesíteni! Nem állhattam meg, és még egyszer megkérdeztem, hátha rosszul hallottam: „Komolyan nincs a számítógépen internethasználat? Az ügyfeles rázta a fejét, hogy tényleg nincs, központilag. Én kínomban felnevettem, és széttárva a kezeimet- annyit mondtam neki: „Tudja, megadta az alaphangulatot a napomnak” - és még mindig nevettem” Tovább próbáltam kutakodni, hogy vajon miért nincs internet, mitől tarthatnak a vezetők, akik ezt az intézkedést hozták. Annyit még megtudtam, hogy van egy laptopjuk is, de azon már több gomb erősen kilazult, a betűk és a számok folyamatosan megcserélődnek, magyarul írásra alkalmatlan. Szóval a számítógépparkra olyan sokat nem ruházhat a hivatal.
A munkatárs arcán láttam, hogy segíteni akar, hosszas és bonyolult magyarázatba kezdett, amit próbált egy sajtcetlin demonstrálni. Magyarul milyen segédprogramokat kell beilleszteni, letölteni, alkalmazni, tovább léptetni, stb. Dolgom végezete nélkül álltam fel az ügyintézőtől, persze előtte gondosan aláírtam a jegyzőkönyvet, hogy ott jártam, a gép leolvasta az adókártyám vonalkódját is. Búcsúzóul még kaptam pár tanácsot: menjek be az okmányhivatalba, mondjam el a problémámat, magyarázzam el, hogy milyen módosításokat és hogyan hajtsanak végre.
A következő nap reggelén felkerestem az okmányirodát, többszöri nekifutásra nagyjából megértette az ügyintéző mit szeretnék: aztán közölte, hogy ezeket a változtatásokat, csak Ügyfélkapun keresztül tudom elintézni, bizonyos program segítségével. Nesze neked rongybicikli! Hát jó, adok még egy lehetőséget: belépek, kattintok, keresem a rám vonatkozó változtatást, majd megint telefonos segítséget kérek, amiben először leszögezem: nem megyek személyesen egyetlen hivatalos szervhez sem. És megint eszembe jut, milyen kár, hogy a NAV ügyfélszolgálatánál nincs internet…