Régebben valóban láttam olyan kiírást, amelyen az állt: a járművezetővel beszélgetni tilos. Nem tudom, hogy ma is érvényes-e. Eszembe se jutott volna, ha péntek délután a 134-es autóbuszon ne tört volna ki emiatt egy szóváltás. Tény, hogy a sofőr mellett ott állt egy fiatalember, vélhetően egy ismerőse, aki többször közel hajolt hozzá, és a telefonján mutatott valamit. Az utazóközönség ezt figyelmen kívül hagyta, de egyszer csak a középső ajtó előtt álldogáló utas hangosan szóvá tette, kb. ilyen szavakkal:
- Jó lenne, ha abbahagyná a beszélgetést a fiatalember, meg a telefon mutogatást, mert ezzel zavarja a sofőrt a vezetésben, és nem szeretném, ha emiatt balesetet szenvednék! A válasz rögtön megérkezett a buszvezetőtől:
-Egyáltalán nem zavar a vezetésben, már régóta ezt csinálom, és még nem volt balesetem. Egyébként sajnos a baleset akkor is bekövetkezhet, ha nem beszélgetek!
-Én akkor is felszólítom, hogy hagyja abba, és csak a vezetésre koncentráljon, mert veszélyezteti az utasok testi épségét, és ha jól tudom, a szabályzatban is benne van.
-Nincs benne, ellenőrizheti, egyébként van fedélzeti kép-, és hangrögzítés, mindent vissza lehet nézni. Mellesleg megjegyzem, hogy nagyon kevesen vagyunk, és lassan majd gyalog kell járniuk, mert nem lesz, sofőr!
A párbeszéd így zajlott: a buszvezető a fülkéből mondta, erre reagált a középső ajtónál lévő utas, kissé emelkedett hangon. A buszon utazók közül, volt, aki kínosnak érezte, és nem akart állást foglalni, volt, aki csak finom megjegyzést tett. Végül a vita hevében azt mondta a sofőr, hogy nyugodtan jelentse fel, de ha a rágalmak alaptalanok, akkor polgári peres útra tereli a dolgot. Egyben felszólította a reklamáló utast, hogy a következő megállónál szálljon le, mert kizárja az utazásból… És a reklamáló tényleg leszállt, a buszvezető folytatta az utat, és a „tettestárs” is ott maradt a fülke mellett, azt nem tudom, hogy továbbra is folyt-e a diskurzus és bemutatta-e az újabb képeket a telefonjáról az autóbuszvezetőnek, mert időközben én is leszálltam az autóbuszról.
Nem tudom, mi lett volna a helyes magatartás? Ha odamegy az utas a vezetőhöz, és megkéri, hogy hagyjon fel ezzel a magatartással, és akkor nem hallja a párbeszédet az utazóközönség? Vagy egész egyszerűen fittyet hány az egészre, és ahogy a többi utas, ő sem törődik vele. Egy biztos, mint ahogy a nagy átlag rendszeres BKK utazó, nem szeretnék sofőrhiány miatt hosszasan gyalogolni. És az is igaz, hogy balesetet sem szeretnék senki miatt szenvedni, de amikor közlekedünk, nem tudhatjuk, mi történik a kiszolgáltatott utasokkal…