Egy felújítás margójára
2021. szeptember 08. írta: Imre Anda

Egy felújítás margójára

Azt tudtam, hogy kemény lesz és megszenvedjük a felújítás minden mozzanatát, de azt álmomban sem gondoltam volna, hogy mikor vége lesz, a fellélegezés és az öröm helyett, a csalódottság és a kétségbeesés lesz rajtunk úrrá… Pedig milyen szépen elterveztük: lesz új konyhabútor, csempe, járólap, szép színeket kapnak a szobák és persze a többi helyiségek is, szóval öröm lesz belépni a lakásba. Annak rendje és módja szerint szerződést kötöttünk egy asztalossal, és egy szigetszentmiklósi Kft.-vel, akik vállalták az összes munkát. Az ügyvezető azt állította, hogy hetven, különböző szakmában jártas munkaerő áll rendelkezésére, így az egyik munkafolyamat befejezésével, már jön is a másik. Kedvezőnek tűnt az is, hogy az egész munka elvégzését, két hétre vállalták. Ez azonban csak a kisebbik baj volt…

konyha.jpg

Első nap: jöttek, láttak, taroltak… azt mondták, először bontani kell ahhoz, hogy lehessen építkezni. A régi konyhabútort szellőzővel együtt pillanatok alatt leszedték, és a folyósora vitték. Ezután a csempe és a járólap bontása következett, de fél négykor a munkások közül az egyik megszólalt: fejezzük be, tovább kell mennünk, és pillanatokon belül eltűntek. Gyorsan feltakarítottunk, folyóson, liftben is. A szobában dobozok és zsákok hada között kis utat építettünk, hogy legalább elérjük az alapvető dolgainkat. A fürdőszobában szembesültünk azzal a ténnyel, hogy nincs hideg víz a kád fölött… ígéretet kaptunk, hogy hamarosan orvosolják a problémát.

Második nap: Fél 10-kor megjelent két ember, pontosabban kopogás és csengetés nélkül egyszerűen bejöttek…hamar kiderült, hogy ukrán munkások, és nagyon keveset beszélnek magyarul. Kár, hogy ezt nem mondta előre a vállalkozó, mert akkor vagy készülök egy ukrán-magyar szótárral, vagy hívok egy tolmácsot. Végül is a járólap feltöréséhez nem kell tudni magyarul, és azt is megértettem, amikor azt mondta az egyik: „most picit maradni, és majd holnap folytatni!” A felszedett járólapok sittes-zsákokba kerültek, amit először levittek, majd pár perc múlva visszahozták, mert nem az az autó jött értük, ahol elfért volna…Próbáltam megérteni a helyzetet és egy nem létező helyre lepakoltatni. Gondoltam, egy napot kibírunk úgyis, hogy a meglévő zsákok és dobozok mellett, a sittes zsákokat is kerülgetjük. Később vált csak világossá számomra, hogy az ígért határidőt, szinte minden esetben még fel kell szorozni három, négy, vagy öt nappal…

Harmadik nap: 10 órakor jött egy ukrán és egy magyar munkás, beköszöntek és azt mondták, lemennek az élelmiszerboltba reggelit venni és békésen megreggeliznek…Vajon csak nekem furcsa, hogy miért kezdik a munkát10 órakor és miért nem úgy jönnek, hogy már reggeliztek?  11 órakor megjelentek, némi morzsával a szájukon és a kézfejükön enyhe sörszagú büfi kíséretében, de legalább itt voltak. Majd rövid telefonálás után közölték velem, hogy sajnos nem jött meg az anyag, ezért ma nem tudnak dolgozni, de majd holnap…

Negyedik nap: megint más páros érkezett, de a 10 órához szigorúan tartották magukat. Sajnos az egyik vendégmunkásból áradt a szeszszag. Két dologra tudtam gondolni: vagy tegnap este annyit ivott, hogy a szervezete még nem tudta feldolgozni, vagy a reggelt azzal kezdte, hogy leküldött pár „kőműves szemcseppet” és az előző napi alkoholfogyasztására csak rá kellett innia…  Megkérdeztem, hogy ma mi fog történni, és mikor lesz hidegvíz a fürdőszobában. Válasz: „azt üzeni a főnök, hogy holnap biztosan eljön és megnézi”… Azt nem tudtam eldönteni, hogy mekkora jelentősége van annak, ha a főnök nézi meg a vizet.

Ötödik nap: kiderült, hogy az új villanyvezetéket nem lehet a régi mellé fűzni, ezért különböző „csatornákba” kell elhelyezni. Megnyugtattak, hogy semmi baj, lesz majd egy ideiglenes valami, nem maradunk áram nélkül. A főnök nem jött és nem is üzent. Én viszont telefonáltam és kifejeztem aggodalmamat: hogy végeznek két hét alatt ebben a tempóban, ráadásul a napi nettó munkavégzés vészesen kevés. A két kaja szünet, a cigiszünetek, a délelőtti kezdés, és a kora délutáni távozás nem azt mutatta, hogy határidőre befejeznék a munkát. Egy pozitívum azért volt: végre az a teherautó jött, amire felfértek a sittes zsákok… Ígéretet kaptunk arra vonatkozóan, hogy a szombaton fél napot dolgoznak. Próbáltam megsaccolni, hogy vajon ez hány óra lehet, mivel a hétköznapi munkaórák sem haladták meg a napi 8 órát.

Hatodik nap: elmúlt 10 óra és senki sem jött, majd 11, és 12. Ami a nyugalmat illeti nem bántam, de az elvégzendő feladatok sokaságát látva, nem voltam nyugodt. Végül is lassan hozzászoktunk, hogy a fürdéshez először a kádat alaposan ki kell tisztítani, utána a meleg vízhez hideget önteni, és nem lehet zuhanyozni. Ahhoz is, hogy a folyósóra ahányszor kiléptünk, automatikusan felmostuk a port, és ha valamit kerestünk, azt csak az összes dobozok felkutatása után se biztos, hogy megtaláltuk… Talán fel kellett volna címkézni, hogy melyik zsák és doboz mit tartalmaz, persze eső után köpönyeg. Viszont megtanultam székre tett vágódeszkán szeletelni, lavórban mosogatni, beazonosítani, hogy mit jelent a glettelés és a padlopon kifejezés.

Hetedik nap: Reggel eszembe jutott, hogy elérkeztünk a félidőhöz! No, nem a munkálatok feléhez, hanem a határidő feléhez, még egy hét, és vége a megpróbáltatásoknak! Még az is előfordulhat, hogy a szabadságom utolsó hetén lesz időm kipihenni a felújítás fáradalmait. Hogy lehettem ilyen naiv!

Nyolcadik nap: ma megint másik két vendégmunkás jelentkezett munkára. A helyzet annyival könnyebb volt, hogy rendelkezésre állt telefonos segítség a fordítás tekintetében. Előtte még egyikük elkérte a Wi-Fi kódot, hogy tudjon interneten keresztül telefonálni. Így tudtam meg, hogy elviekben befejezik a villanyvezeték áthúzását, de közben megkértek, hogy menjek el konnektorokat venni, mert kevés lesz. Készülődés közben arra lettem figyelmes, hogy egyikük, kihasználva a mobilnetet, ukrán dalokat hallgat, a helyzetet súlyosbította, hogy olykor ő is énekelt. Ebéd után megtörtént a baj: eltörött a fúrófej. Mutogatták, hogy, ennek kampec, és el kell menni alkatrészt venni. Két és fél óra múlva visszajöttek, fúrófej nélkül. Ma sem haladtunk sokat, és a főnök se jött megnézni a vízvezetéket…

Kilencedik nap: este azon gondolkodtam, hogy mit rontottunk el? Háborodjak fel és bontsam fel a szerződést, mert botrány, amit csinálnak! Reggel még ez járt a fejemben, és azzal a lendülettel fel is hívtam a főnököt. Nem vette fel, majd üzenetet hagytam, később jelentkezett, és ígéretet tett arra, hogy minden rendben lesz. Sajnos nem lett! Valahogy a villanyvezetékek cseréje nem haladt, pedig minden reggel felcsillant a remény bennünk: mára azt ígérték, hogy befejezik, de jól bevált szokássá váltak az ígérgetések: mindig történt valami, ami miatt nem haladtak.

Tizedik nap: Komolyan aggódtam, mert az egyben helyben topogás és a káosz körülöttünk már a tűrőképességünk határát feszegette. Ráadásul vészesen közeledtünk a dátumhoz, amikor az asztalos hozza a kész konyhabútort. Egyelőre azonban a konyha romokban hevert, csupasz falak, csupasz aljzat és por mindenütt, hiába takarítottunk… A fürdőszobában továbbra sem volt hideg víz, a konyhában viszont a vezetékből elkezdett csöpögni.  A munkások szerint ez nem baj, tegyek alá egy edényt, ami felfogja. Továbbra sem volt válasz arra, hogy mikor kerül sor a vízvezeték megjavítására.

Tizenegyedik nap: újra hívtam a főnököt a vízvezeték ügyében, legújabb ígérete szerint holnap jön. Kicsúszott a számon, hogy majd akkor hiszem el, ha már elment. Azon már nem is csodálkoztam, hogy kora délután lementek az éppen ott dolgozók cigizni, a magyar munkaerő eltűnt, az ukrán visszajött… Pár óra múlva, mintha mi sem történt volna megjelent, és közölte, hogy elment anyagért. Fogalmam sincs milyen anyagról volt szó, de tulajdonképpen akkor már mindegy volt, hiszen lejárt a nem létező munkaidő.

Tizenkettedik nap: tizenkét nap késéssel megjelent a főnök egy munkással, neki álltak a konyhában a vízvezetékcső cseréjéhez. Hirtelen arra lettem figyelmes, hogy ömlik a víz a csőből, miközben a vödröket próbálták cserélni, az egyik vendégmunkás a kezével befogta a csövet, mintha az segített volna…akkor még nem tudtam, hogy nem csak egyszer áztatjuk el az alattunk lakót. Ami a határidőt illeti, a főnök azt állította, hogy nem nézte meg alaposan a szerződést, és úgy írta alá, tehát, nem tudott a 14 napos határidőről. Ráadásul az a beosztottja, aki a lakás felmérést intézte, illetve tartotta a kapcsolatot az ügyfelekkel, már nem dolgozik nála, mert egy másik vállalkozásában több, mint négymillió Ft hiányt produkált. Azt nem mondta, hogy ez gondatlanságból, vagy előre kitervelt módon történt…. Ettől még az én problémám nem oldódott meg. Ezen a napon az ijedségen túl, azért történt pozitívum is: a munkások úgy dolgoztak, mint a kisangyalok, lehet, hogy azért, mert itt volt a főnök?

Tizenharmadik nap: a fürdőkád teljesen eldugult, hiába próbáltam meg takarófóliával megvédeni, dugig lett törmelékkel. Nyilván nem hagyhattam szó nélkül, az egyik vendégmunkást utasította a magyar kollégája, hogy szedje szét a fürdőkád lefolyócsövét. Ezen a ponton már eluralkodott rajtam a stressz: nehogy eláztassuk az alattam lakót, csak akkor nyúljon hozzá, ha tényleg meg tudja csinálni baj nélkül. A válasz: nem lesz baj, de lett. Öt óra után, mikor már elmentek a munkások, hívott a gondok, hogy ázik az alattam lakó. Másodszor!  Felhívtam a főnököt, aki annyit mondott, hogy nem ázhat! Hiába akartam meggyőzni, nem hitt nekem. Óvatosságból a kádba nem öntöttünk vizet, mindent felfogtunk lavórba és ment a WC-be. A tisztálkodás a mosdóban törlőkendők, szivacsok segítségével. Felhívtam telefonon azt a vízvezeték szerelő mestert, akit amúgy is felkértem a mosogatógép, és az új konyhabútor mosogatómedencéjének bekötésére.

Tizennegyedik nap: a határidő letelt, csak az lebegett a szemem előtt, hogy a konyhát befejezzék, mire jön az asztalos. Megjelent a vízvezeték szerelő kis segédjével, és még mielőtt a hibát feltárták volna, (mármint, hogy miért ázik a szomszéd) különböző papírokat toltak elém, hogy írjam alá. Többek között, hogy vállalom a munkadíj megfizetését, hozzájárulok, hogy elvégezzék a munkát. Ezen csodálkoztam, hiszen érdemben a több oldalt képtelenség ennyi idő alatt áttanulmányozni. A mester úgy vette szemügyre a kád alját, hogy bevilágított, és már közölte: itt katasztrófa van, a csöveket ki kell cserélni, új szifon kell, itt nincs toldozás-foltozás, és már mondta is: kb. 170.000,- Ft, holnapra hoz mindent, fizessek gyorsan 20.000,- Ft kiszállási díjat. Másnap tényleg jöttek, megint egy paksaméta papírt adtak aláírása, de itt már nem hagytam szó nélkül, és közöltem vele, hogy egyszerűen nem értem. Amennyiben szüksége van valamilyen szerződésre, akkor azt csináljuk meg, ne csak az ő szája íze szerint. A fürdőszoba elkészült, bekötötte a konyhában a mosogatógépet és a mosogatómedencét, majd közölte velem, hogy csinált a mosógépnek egy külön lefolyócsövet, és ha végzett ott is a burkoló, akkor a mosdókagylóval együtt visszateszi 50.000,-Ft-ért. Hozzáteszem, erre senki se kérte. Nyomatékül még egy csomagot is megmutatott, amiben lefolyóalkatrészek voltak, hogy ő ezt itt hagyja 8.000,-Ft-ért. Mondtam neki, hogy nem kell, hiszen a réginek sincs baja. Ő erre is pár másodperc ránézés után azt mondta: ez is katasztrofális állapotban van, miközben semmi baj se volt. Elérkeztünk a fizetéshez, azt mondta: 250.000,- Ft. És ha nem akarok számlát kérni, mert ugye akkor még legalább 65.000,-Ft, akkor ezt most kicsengetem. Én csak néztem, mint a vett malac, valóban 250.000,-Ft-ról van szó? Ő fogott egy üres papírt, ráírt egy nevet, egy számlaszámot és az összeget. Mondtam neki, hogy nincs ennyi kp-m, azt mondta nem baj, azonnali átutalással is jó lesz. Mivel a lakás egyetlen számítógépe valamelyik dobozban hevert, közöltem vele, hogy ezt most nem tudom teljesíteni, felhívta a főnökét, aki azt mondta: jó lesz később is. Miután elment, elkezdtem gondolkodni, hogy lett a 170.000,- Ft-ból 250.000,-Ft? Hívtam a főnököt többször, de nem vette fel, gondoltam, majd másnap próbálkozom, ám a „derék” vízvezeték szerelő megelőzött és felhívott. Azt mondta: a főnök üzeni, hogy nem jött meg a pénz! Vissza kérdeztem: maga a szerelés mellett pénzbehajtó is? Megnyugtattam, hogy megbeszélem a főnökkel, és így is lett. Kérdéseket tettem fel, egyszerűeket: a papírfecnire írt név és számlaszám egyfajta „számlahelyettesítő irat” lenne? Mennyibe került az anyag, a kiszállás, a szerelési díj?  Szeretném látni, tételesen felsorolva, mert a 250.000,- Ft az bizony húzós. Ő azt válaszolta, nem tudja, de megkérdezi a kollégáját és visszahív. Hogy ez azóta sem történt meg, bizonyíték arra, hogy nem stimmelt valami, nagyon nem…

Az ígért határidő után négy nappal elkészült villanyvezeték teljes áthúzása úgy, hogy többször is kénytelen voltam határozottan fellépni. Az már említést sem érdemel, hogy két kapcsoló fordítva lett bekötve, hogy a konyhában a pult alatt jelenleg is lóg egy vezeték, konnektorostól. Többszörösen többször megígérték, hogy visszaszerelik a fürdőszobába a tükröket, a mosdókagylót és a mosógépet. Négy-öt nap várakozás után a saját költségünkön hívtunk egy másik mesterembert, aki megcsinálta. Hurrá! Igaz, két szobából hiányzik a küszöb, mert azt csak kiszedték, de az új a mai napig nem készült el. Nem baj, majd valamelyik barkácsoltban kérünk tanácsot, hogyan lehet laikusoknak küszöböt készíteni. És ha azt gondolják a kedves olvasók, hogy örüljek annak, hogy sikerült ennyivel megúszni a dolgot, akkor a legnagyobb csavar most jön: a vállalkozó nem hajlandó odaadni azt a számlát, amit benyújthatnék visszatérítés miatt a Kincstárnak. Ígéretek voltak bőven: majd holnap, aztán sms-ek és egyéb üzenetek, végül már semmi reakció. Most ott tart a dolog, hogy kapott egy hivatalos felszólítást, illetve választ várok a Kincstártól, hogy ilyen esetben mi a teendő… (Időközben megjött a Kincstártól a válasz e-mailen, (sajnálatos módon, telefonon nem lehet őket felhívni, személyesen nincs ügyfélfogadás, tehát csak ez az egy kommunikációs csatorna létezik), mely szerint „a támogatás igényléséhez a Kormányrendelet által meghatározott valamennyi feltételnek együttesen kell megfelelni”! Magyarul: ha nem felelek meg, nem jutok hozzá a támogatáshoz.

Fordulhatok még Békéltető Testülethez, (ugyan nem békülni szeretnék, csak a nekem járó számlát megkapni), és ad abszurdum még az is előfordulhat, hogy kénytelen leszek beperelni a Kft. vezetőjét. Csak befejeződjön a procedúra 2022. december 31-ig, mert addig igényelhető az Otthon-felújítási támogatás.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://azenriportalanyaim.blog.hu/api/trackback/id/tr8816683654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

body_andras 2021.09.09. 16:48:10

Ilyenkor megnyugtat a tudat hogy ruppótlan lévén bele se kezdek semmibe.
Régi tékozló homáros bölcsesség: szerződés, kötbér, számla! Elsőre drágának tűnik de az ilyen mekk-hadműveletek után a fusimeló semmivel sem olcsóbb, és tulajdonképpen az elkészítési ideje sem kedvezőbb.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.09.09. 16:56:08

Valaki, aki ért is hozzá, megmondhatná, hogy igaz-e, hogy a szerelő mondhat olyat, hogy kérek-e számlát, mert akkor lesz áfa is.

WildBear 2021.09.09. 17:24:00

@Androsz: Nem tudom hogy mondhat-e, de általános elterjedt: számla nélkül X ezer Ft, számlával 1,27X.

Imre Anda 2021.09.09. 18:51:32

@Androsz:

Kedves Androsz!

Köszönöm, hogy elolvasta a bejegyzést. Egyébként miért kételkedik? Nem először fordul elő, hogy azt mondja egy vállalkozó, hogy számla nélkül ennyi, és számlával még több...

Imre Anda 2021.09.09. 18:55:04

@Bafana:

Nagyon szuper! Eolvasta az érintett szerelő, vagy a munkása, sőt, még a keretsznevét is leírta.... újabb bizonyíték a láthatáron...

Rejtélyes 2021.09.09. 19:04:17

Minusz egyedik napon leirni mi a kérés, mit mikorra csinalni, teteles listat a koltsegekrol. Keses eseten -10% a teljes arbol = 10 nap keses utan ingyen dolgozik. Ha nem tetszik, lehet menni, lesz mas.

NAgyárPI 2021.09.09. 19:41:21

Ez rohadt nagy szopás. Remélem egy fillért sem fizettél!
Jöhetnek a kárigények, az eláztatás miatt stb.

Beszerzesi.Info · http://www.beszerzesi.info/ 2021.09.09. 19:57:38

Azért, ha a mester "anyagért" megy, akkor örülj, ha ez csak sört és némi töményet jelent. Hiába no, fiatalodik a szakma :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.09.09. 21:02:16

@Imre Anda: Tudom, nekem is ezt szokták mondani. Csakhogy én egy könyvelőt egyszer megkérdeztem erről, és ő azt mondta, hogy a szaki szerinte nem köteles áfás számlát adni, azaz a gyakorlat legális. Nekem viszont az a sejtésem, hogy a számlaadás kötelező, ergo a kérdés, hogy számlával vagy anélkül, adócsalás. Amiben mi is bűnrészesek vagyunk, amikor elfogadjuk, hogy kétféle ár létezik.

Mondjuk, ezeket a mocskos szakikat mi éltetjük azzal, hogy nem pereljük rommá őket az első disznóságuk után. Csak hát kinek van kedve a bíróságra rohangálni, meg az ügyvédet fizetni. És így marad ez a szar.

Quas! 2021.09.09. 21:29:48

@Androsz: Számlát mindenképpen kell adnia, de az lehet egyszerűsített, vagy áfás.

Nálam is dolgozott olyan "szakember", aki fűt-fát megígért, felmarkolta a lóvét, lelépett, amikor kértem tőle a számlát akkor meg nagy boci szemekkel nézett rám, hogyhátde ő nem vállalkozó, csak úgy jött. Amikor kiderült, hogy igen trágya munkát végzett, vagyis vissza kellett bontani MINDENT amit csinált akkor meg persze elérhetetlenné vált, persze a lóvéval együtt.

Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög 2021.09.09. 22:36:58

Ezért csinálok mindent magam. Festek, csempézek, konyhabútort szerelek, vízvezetéket javítok, tetőt javítok, villanyt javítok. Közben sövényt, füvet nyírok, kapálok, locsolok, ültetek, metszek. Mostanában már az autómat is magam szerelem, a minap féket és lenéscsillapítót cseréltem. Egy pár éve már ez megy, mert sehol nem tudnak normális munkát időben olcsón elvégezni. Mióta a csuti paraszt tönkretette az országot. Még szerencse, hogy nyugdíjas vagyok, különben semmire nem lenne időm, se pénzem a háromszorosára értéktelenített fizetésemből.

LabradorMatador 2021.09.09. 22:46:07

@Androsz: mondani mondhat, csak igen komoly büntetés jár érte. A számlaadás a vevő kérése alapján kötelező, neki még a NAV felé jelenteni is kell.

csakegyválasztó 2021.09.10. 06:41:03

Nem igaz, hogy nem gyanús a vállalkozó az első találkozáskor? Vonzó dolog az, hogy valaki egy korrekt árajánlat 2/3-áért vállalja a munkát, de abban többnyire nem lesz köszönet (pl nem ad számlát, nem jelenti be az alkalmazottat, nem végzi el rendesen a munkát).
Ha valaki nem hajlandó (anyagelőleget leszámítva) előrefizetés nélkül elvégzett munka arányosan, vagy szerződés szerinti fizetési ütemezésben vállalni a munkát, azt be se szabad engedni a házba. Anyagelőleget szinte mindenki elkéri, de akkor határidőre deponálják nálad az anyagokat, munkadíjat akkor fizetsz, ha egy munkaszakasz kész van.
Korrekt árajánlat és szerződés, akkor valószínűleg a számlával sem lesz gond. Amíg nálad van a pénzed, addig kénytelen jönni korrektül dolgozni, mert különben nem kapja meg. Rengeteg a kontár az építőiparban, majd fog tisztulni, de nem ennyire mesterségesen túlpörgetett kereslet mellett.

Imre Anda 2021.09.10. 07:05:29

@Beszerzesi.Info:
Nem hiszem, hogy ennek örülni kéne...

Imre Anda 2021.09.10. 07:06:30

@Androsz: nincs más választás, mint jogi úton érvényesíteni az igazamat...

Imre Anda 2021.09.10. 07:08:00

@csakegyválasztó: sanos nincs életbiztosítás arra, ha egy szerződést megkötsz, akkor annak minden pontját betartják.... de legalább van róla papír és egyéb bizonyítékok

csakegyválasztó 2021.09.10. 07:43:04

@Imre Anda:
Ahogyan leírtad a "munkavégzést" nekem az jött le, hogy a vállalkozó felvett egy rakat előleget, és most már a pénzedért futsz. Nemhogy nem végzett normális munkát, de rengeteg kárt és kellemetlenséget okozott. Egy építkezés során sajnos a kellemetlenség elkerülhetetlen, de a károk és a szerződés szerinti időpontok tolódása már nem magyarázható. Nem értem mit akar a vállalkozó azzal, hogy aki a szerződést írta már nem dolgozik nála. Egyrészt őt minősíti, másrészt ha a szerződés alapján fizettél, akkor mindegy ki szövegezte, az akkor is irányadó. Ha nem tartotta a határidőt, akkor perelhető kötbérért a szerződés szerint.
Nagyon belenyúltál sajnos, célszerű az építkezés megkezdése előtt akár 1-2 hónapot! is rászánni, hogy minden szakági kivitelezőt megtalálj a felújításhoz és minden flottul menjen. Persze így is előfordulhat, hogy az egyik szakma elcsúszik és nem tud jönni időben, amire a többi ráépülne, de ha időben leszerződöd a munkákat korrekt szakemberekkel, akkor meg fogják oldani a csúszást akár hétvégi munkavégzéssel is. Vagy fel kell kérni egy generál építtetőt, az megoldja a szervezést és a kivitelezők összehangolását, csak ugye az nagyon drága...

tatárfejű kutya 2021.09.10. 08:41:44

@Öszödön pörölyt köpködő körömpörköltölő Ördög: "Ezért csinálok mindent magam."-Pontosan! Nekem is van egy felújítandó házam és sokan kinevetnek, hogy elhatároztam, magam fogom felújítani.
Minden be van kötve, gáz-villany, ezeket nem merném, de a vakolást és a belső burkolást, kisebb javításokat a tetőn,festést stb biztos, hogy magamnak fogom elvégezni. Van egy betonozatlan garázs, amibe pedig csinálni fogok egy szerelőaknát, amivel az autóm kisebb szereléseit(lengéscsillapító, olajcsere, alváz karbantartás stb)magam fogom csinálni. Csak akkor fogok bármilyen szerelőt is beengedni az udvarra, ha magam semiképp sem tudom megoldani.

tatárfejű kutya 2021.09.10. 08:47:38

A posztolónak annyit mondanék, hogy ezek a mai "mesterek" direkt csinálják így, hogy belekezdenek egyszerre több munkába, hogy a megrendelő ne tudjon másik mesterhez fordulni, és így nem esnek el a melótól, hiába nincs rá kapacitásuk. Leverik a csempét, aztán elhúznak és csinálják az időben fontosabb vagy a jobban fizető munkáikat. Így már a megrendelő nemigen tud máshoz fordulni, nekik pedig ott a fix meló, nem engedték át másnak, a kedves vevő meg várjon türelemmel.

Jeff 2021.09.10. 08:50:21

@tatárfejű kutya: Helyes. Pár napja kértem ajánlatot egy kb 1 órás munkára egy vízszerelőtől, azt mondta 10 ezer a kiszállás (BP frekventált kerülete) 30 ezer a munkadíj. Udvariasan elköszöntem tőle.

DFK 2021.09.10. 09:00:11

@csakegyválasztó: Nem, nem fog tisztulni. Ugyanis a tisztességes kivitelező fog csődbe menni.

csakegyválasztó 2021.09.10. 09:27:48

@DFK:
Tisztességes (nem családi ház, de építőipari) vállalkozónak érzem magam (2013-ban alapult cég), amit ígérek azt tartom minőségben és időben. Az ár nem változik a szerződéshez képest, hacsak nincs pótmunka. Számlával dolgozom csak, szeretek nyugodtan aludni, nem vonz az ügyeskedés.
Tele vagyok munkával 4-5 hónappal előre látom mit fogok csinálni. Úgy gondolom nincs földtől elrugaszkodott áram, de ebből megélek én is és az alkalmazottaim is, illetve tudok fejleszteni. Nekem ennyi elég. Kell ennél több?

Ha valaki kókler azt nem fogják mégegyszer hívni, és senki nem ajánlja. Tudatos megrendelői kiválasztás esetén nem élnének meg a fentihez hasonló szerencsevadászok, nem jutnának munkához. Amíg ezek az aranyásók el tudják adni magukat, van aki választja őket és nem perelik ki tőlük a kárukat, addig újabb- és újabb hozzá nem értők fognak megjelenni a piacon, mert a kereslet az egekben, és a kínálat képtelen kielégíteni. Ha valaki pl. 20%-al kevesebb szerződéses összegért kihívja az ismeretlen nem leinformált vállalkozót, aki silányabb anyagokkal gányol, az sajnos magát is hibáztathatja.
Én mindenkinek azt tanácsolom, hogy kérje ki ismerősei véleményét, kit ajánlana egy adott munkára. Sokan építkeztek az én ismerősi körömben is, mind tudott mondani korrekt szakembert amikor kérdeztem, illetve én is tudok mondani korrekt vállalkozókat más szakágakból, akikkel építkezéseken közösen dolgoztunk. Ki lehet kerülni a csalókat, és összességében biztosan olcsóbb egy megbízható szakember díját kifizetni, mint romeltakarítani és pereskedni a kóklerek után, illetve a mai világban sajnos több időt kell hagyni a korrekt vállalkozó megtalálásának...

Emmett Brown 2021.09.10. 09:40:24

@DFK: ilyen túlkereslet mellett nem igazán valószínű.

Medgar 2021.09.10. 12:15:42

@Androsz: A könyvelődnek részben igaza van. Elég a nyugta is, de ha jól tudom akkor meg kötelező az online pénztárgép..

Nancsibacsi 2021.09.10. 14:12:23

Ekkora melót meg kell csinálni magadnak. Az a helyzet hogy ez a munka ahhoz még túl kicsi, hogy emiatt megérje pereskedni - onnan kezdve meg gyakorlatilag az van, hogy a "mesterember" kénye-kedvére vagy bízva, akár írsz szerződést, akár megszabsz kötbért, akár nem.

Én ha mégis rákényszerülök "mesterek" szolgáltatására, akkor:
1. Nem adok előleget. Nem, nem kell venni anyagot - megbeszéljük hogy mi kell, és megveszem én. Nálam lesz, amikor kell, megkapja. Nem kap meg azért előre több 100 ezer Ft-ot, hogy szétverjen mindent, és utána eltűnjön napokra.
2. Megbeszélünk belátható hosszúságú 1-2 hét - ütemeket, és azt is hogy ha egy ütem végén nem vagyok megelégedve - akár a kivitelezési idővel, akár a minőséggel -, akkor a következőt már nem ő csinálja.

Nyilván így is lehet bukni, de MINDENT nem.

Imre Anda 2021.09.10. 14:18:43

@Nancsibacsi: köszönöm, hogy elolvasta... az a helyzet, hogy a villanyszereléstől kezdve a burkolásig, és a konyhabútor készítésig ugye nem gondolta komolyan, hogy nekem kell megcsinálni! ?
Ami a pereskedést illeti, bizony, hogy van helye....

Nancsibacsi 2021.09.10. 15:09:55

@Imre Anda: A pereskedésnek akkor van értelme, ha mondjuk 1 millió fölött van a végösszeg, amit 1 embernek fizet ki, és természetesen mindenről számla van. Ha ez alatt van akkor teljesen tökmindegy hogy villanyszerelés vagy konyhabútor készítés - meg kell csinálni saját magának, mert különben simán NEM LESZ JÓ. Ez a realitás - lehet verni a s.ggünket a földhöz, hogy ez hogy fáj nekünk, de ez VAN.

4 éve vettem 1 nyaralót, szerettem volna 32A bejövő áramot a meglévő 10A helyett. Ez elvileg INGYENES - ha a mérőhely szabványos. Természetesen nem volt az, így kerestem az adott szolgáltatónál (EON) regisztrált villanyszerelőt, hogy szabványosítani kellene.
Az első szerelő konkrétan azt mondta, hogy ő erre nem ér rá, csináltassam meg valakivel szabványosra, adjak neki 100eFt-ot zsebbe, és akkor a szolgáltató át fogja venni.
A második szerelő azt mondta, hogy 250eFt. Két doboz, benne kb 4 biztosíték, egy cső a falon a tetőre, és a régi bekötési helyre rákötve egy kábel, amit nem is rögzítettek a padláson rendesen - ez volt 250. Kifizettem - mert nem volt más lehetőség, holott az egész volt kb fél nap munka meg mondjuk 40eFt anyag. Tehát nyilván ez is úgy jött ki, hogy 150-ért megcsinálta, 100-ért meg röhögött egyet rajtam - de egyszerűen regisztrált, tisztességes villanyszerelőt nem fogsz találni vidéken. 0 db van - tehát itt le kell ezt nyelni.

REÁLISAN itt tartunk - a mesteremberek olyan számot rajzolnak a papírra, amekkorát csak le tudnak írni - hacsak nem szorítjuk őket eleve korlátok közé. Ezt meg úgy lehet, hogy egy fővel szerződünk, akkora összegre amit már tudunk róla perelni, és rendesen határidő, akár műszaki ellenőr, teljesítés igazolás alapján számla kifizetés. Tehát esetedben nincs asztalos meg burkoló meg vizes, hanem van 1 kivitelező, és kész.
B lehetőség hogy olyan pici részekre bontjuk a munkát, aminél fáj neki ha a következő részt nem csinálja meg. Pl. Bontás? Az 0 Ft. Majd ha megcsináltál valamit ÉS ÁTVETTEM akkor megkapod az első bankjegyet a kezedbe. Aztán ha elégedett vagyok, akkor megkapod a következő munkafázist. Az anyagot megveszem én, kockáztatom azt hogy kontár vagy - de a kontár munkát nem fogom kifizetni. Ha variálsz a következő rész árán, akkor nem fogod megkapni a melót. Ilyen eccerű... Amelyik ezt nem vállalja, azt meg jobb még azelőtt elhajtani, hogy bármit elkezdene bontani, vagy elpazarolná az anyagot.

És a legjobb bizony egy ilyen p.csa kis melónál ha az ember kivesz 3 hét szabit, elmegy az IKEA-ba bútorokért, összerakja, átalakítja ahogy szeretné, és megcsinálja magának a villanyszereléstől a burkolásig az egészet. Mivel ennyi idő alatt, amennyi idő alatt ezek nem csináltak semmit kb kész is lettél volna.

gyongyi70 2021.09.10. 16:51:31

@Nancsibacsi: Minden betűddel egyetértek. Mi se engedünk be "mestert" már több éve a házba. Tavaly konyhafelújítás volt (volt villanykapcsoló, konnektor áthelyezés, vízszerelés, gépek bekötése, burkolás, festés, ikea bútor), de 2 hét alatt sok munkával, de mormálus áron és tudva, hogy jó lesz, ketten megcsináltuk a férjemmel.
Idén körbefestettük az ablakokat, zuhanykabint cseréltünk. Ősszel még taraszépítést tervezünk. Nem jár támogatás így (nekünk valahogy sosem), de nincs átvágás, lenyúlás sem.

Imre Anda 2021.09.10. 19:12:16

@Nancsibacsi: köszönöm a " jó tanácsait" , de a cikk nem erről szólt. Egyébként azt én tudom, hogy milyen kár ért, és azt milyen úton kívánom érvényesíteni!

Imre Anda 2021.09.10. 19:13:08

@gyongyi70: ez is egy megoldás, de a történet nem erről szólt!

Imre Anda 2021.09.10. 19:15:17

@csakegyválasztó: nagyon köszönöm, hogy ezt megírta, és valóban lépni kell azok ellen, akik nem a szakmába valók!

élhetetlen 2021.09.10. 19:25:30

@Rejtélyes: „lehet menni, lesz mas”. Te hol élsz? A barátnőm fiánál így lett a másfél hónapos munkából nyolc hónap. 40 nm-s lakás, eladó a mellette levő, megvette, jön a harmadik gyerek, több hely kell. Mindent megszervezett, de az első mester megcsúszott időben, a továbbiak meg nem várták meg. Aztán jött minden, a vidékről felhozott ismerős mester, aki után újra kellett glettelni, a villanyt már az apja szerelte, és bár ő egy nagy banknál igazgató, tehát pénz van, de mester nincs, éjszakánként rakta le a laminált padlót.
Nekem az asztalos húsvétra ígért egy kiegészítő elemet a konyhába (nem tudom készen megvenni, mert ő csinálta a konyhabútort, és nem szabványos), most hétvége volt a tuti, de nem jön, mert egy négy emeletes házat vakolt, és holnap mennek a színezők. Majd a jövő héten, de akkor már a lépcsőházat festi. Mondom, asztalos.

élhetetlen 2021.09.10. 20:14:24

@gyongyi70: Mindenki a saját szemüvegén keresztül látja a világot, (akkor is, ha nem szemüveges). 40 éves koromban még kifestettem a lakát, felszereltem és bekötöttem a csillár. 50 évesen elgázoltak, fél térd kész, se leguggolni se térdelni, sem létrán állni nem tudok, de akkor még talajon állni tudtam. A harmadik emeleti nyaralót le kellett cserélnem földszintesre, ott még a hőlégfúvás, rezgőcsiszolás, alapozás , mázolás, és a lakásfestés ment (a plafonhoz már segítséget hívtam). Három éve (most 68 év), már egy főzelék főzése közben is többször le kell ülnöm, mert fáj, ha állok. Tehát ez a csináld magad nagyon jó tanács, csak nem mindenkinek válik be.

élhetetlen 2021.09.10. 20:37:20

@Nancsibacsi: Jó tanácsok ezek, hogy csináld magad, és hogyan kezeld a szakikat, csak nem mindig kivitelezhető. Gyöngyinek írtam a balesetet, itt feküdtem combig gipszben, egy lapos tető alatt, nagyon meleg volt. A barátnőm férje vett egy split klímát, és küldte a szerelőket, de nem ért rá itt lenni, mikor szereltek. Tudtam, hogy hova szeretném, de ahhoz még kellet volna pár méter cső. Na, azt ők nem. Meg kellett volna küzdenem a két szakival, vagy megcsinálni egyedül? Bizony oda szerelték, ahova nekik kényelmes volt, csak egy lyuk, és annyi.

gyongyi70 2021.09.11. 06:06:49

@élhetetlen: Ilyen is van. A barátnőm (gyerekeim keresztmamija) egyedülálló anyuka. Hétvégén mi parkettáztunk nála. Ő meg nagyon sokat besegített, besegít a gyerek-vigyázásban. Az egymás segítése is egy jó szokás.

arthurthedent 2021.09.11. 06:49:13

@élhetetlen: Ott helyben felhívod azt, akitől a klímát vetted és előttük bemondod, hogy "nem hoztak csövet". Hidd el nem várták volna meg, senki sem akarja elveszíteni a forgalmazóval érvényes szerződését. Amúgy hazudtak, nyilván nem cső nem volt náluk, hanem sajnáltáka plusz gázt beletenni, de talán van itt, aki jobban ért hozzá mint én.

Hülye aki elolvassa! 2021.09.11. 08:31:32

Nem rég kértem ajánlatot 7 db. motoros redőnyre. 1 450 000. Végül 650 000-ér megcsinálta más.
Irodában dolgozó ember vagyok, de egyre több dolgot tanulok meg magam csinálni. Pl. leszakadt redőny, csapban betét csere, csap csere, mosógép/mosogatógép bekötés, konnektor csere, zárcsere, szilózás stb.

Motorogre 2021.09.11. 09:11:34

Sokan a pereskedésben látják a (kényszer)megoldást, szerintem tévesen. A polgári peres eljárások indítását pár éve jelentősen megnehezítették, maga a per kínosan lassú, az ítélet sem buzdítja a mestert, legfeljebb egy végrehajtási eljárást lehet kezdeni (a díjat meg kell előlegezni) ... 10 év idegbaj s nem old meg semmit.
Igen, kellene elegendő számú iparos ÉS tisztes hatékony igazság-szolgáltatás.

Diesunddasda 2021.09.11. 18:22:00

Én építész vagyok és soha nem szeretnék saját ingatlant, főleg nem Magyarországon. Szerencsére egy olyan országban élek ahol nem túl elterjedt a saját tulajdonú ingatlan.

Imre Anda 2021.09.11. 18:35:50

@Motorogre: egy számlaadási kötelezettségról van szó, amit tudatosan nem adott oda a vállalkozó. Tehát van helye a jogorvoslatnak!

a nagy hohohorgász 2021.09.11. 21:40:37

@Diesunddasda: ezzel mit akarsz mondani??? Hogy mindenki geci???? Amúgy minden ingatlan saját tulajdonú, csak nem mindig a tulajdonos fizeti a felujitast....

Imre Anda 2021.09.11. 21:49:22

@a nagy hohohorgász: ezt most hogy kell értelmezni? Melyik hozzászóláshoz írtad?

Arcade Macho 2021.09.11. 23:15:09

@Androsz: "Valaki, aki ért is hozzá, megmondhatná, hogy igaz-e, hogy a szerelő mondhat olyat, hogy kérek-e számlát, mert akkor lesz áfa is."

mond egy arat es akkor tesz egy SZOBELI ajanlatot a vegen meg szolsz neki, hogy akkor a penzt szamla elleneben adod at...
persze csak annyit adsz at amiben megallapodtatok

elmeletileg ma a T. Mester Urasag el tudna menni KATAzni, ahol evi 12 millaig AFA mentes lehet es ennek fejeben csak havi 50e -t kell tejelnie az allamnak es odafigyelnie hogy 3 milla felett ne legyen senki fele se szamla

Arcade Macho 2021.09.11. 23:17:41

@tatárfejű kutya: "Leverik a csempét, aztán elhúznak és csinálják az időben fontosabb vagy a jobban fizető munkáikat."

szerintem van egy olyan mellekes elvaras is hogy az ember premiumot adjon hogy legyen mar meg...

arthurthedent 2021.09.12. 06:30:05

@Arcade Macho: "elmeletileg ma a T. Mester Urasag el tudna menni KATAzni, ahol evi 12 millaig AFA mentes lehet" Rosszul tudod, a katás sem 12 millióig áfa mentes. A havi 1 millió az 50 ezerre vonatkozik, független az áfamentességtől.

Terpi 2021.09.12. 07:10:45

A váltó mint olyan, létező szerződés. Tessék alkalmazni! Azért az ún.szakik többsége nem agysebész, és simán aláírja. Nincs pereskedés, csak végrehajtás. Mi is így csináltuk, mikor az asztalosunkról kiderült, hogy néptáncos. Idegileg ugyan megviselt minket a felújítás, anyagilag azonban többszörösen jól jártunk. Persze ehhez az is kellett, hogy elmentünk a lakóhelyére, és belengettük, hogy visszük végrehajtóhoz az általa aláírt váltót. Maholnap földönfutó lesz.

arthurthedent 2021.09.12. 12:50:56

@Terpi: Igen, mert a szakik meg a kontárok mind törik kezüket lábukat, hogy mindenféle jogi szakszöveget írhassanak alá. Ja, nem, mégsem. Elmennek máshová inkább.

Arcade Macho 2021.09.12. 19:35:54

@arthurthedent: de igen
www.szamlazz.hu/blog/2020/08/kata-es-alanyi-adomentes-keret-a-fontos-kulonbsegek/

12 millaig nulla AFAja van, persze az alatt kell maradnia, es nem art 3 milla alatti szamlakat kiallitania
süti beállítások módosítása